Un test CAPTCHA este conceput pentru a determina daca un utilizator online este intr-adevar un om si nu un bot (robot). CAPTCHA este un acronim care inseamna „Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart”. Astfel de teste sunt o modalitate de a gestiona activitatile botilor desi abordarea are dezavantajele sale.
Desi CAPTCHA-urile sunt concepute pentru a bloca robotii automatizati, CAPTCHA-urile sunt ele insele automatizate. Sunt programate sa apara in anumite locuri de pe un site web si accepta automat sau resping utilizatori.
Cum functioneaza CAPTCHA?
CAPTCHA-urile clasice, care sunt inca utilizate pe unele website-uri, implica solicitarea utilizatorilor sa identifice litere. Literele sunt distorsionate, astfel incat robotii (probabil) nu le pot identifica. Pentru a trece testul, utilizatorii trebuie sa interpreteze textul distorsionat, sa tasteze literele corecte intr-un camp de formular si sa trimita formularul. Daca literele nu se potrivesc, utilizatorilor li se solicita sa incerce din nou. Astfel de teste sunt obisnuite in formularele de conectare, formularele de inregistrare a contului, sondajele online si paginile de achizitie pentru comertul electronic.
Ideea este ca un program de calculator, cum ar fi un bot, nu va putea interpreta literele distorsionate in timp ce o fiinta umana, care este obisnuita sa vada si sa interpreteze literele in tot felul de contexte – diferite fonturi, diferite scrieri de mana etc. sa le poata identifica.
Cel mai bun lucru pe care multi roboti il vor putea face este sa introduca cateva litere aleatorii ceea ce face statistic putin probabil ca acestia sa treaca testul. Astfel, botii esueaza testul si nu interactioneaza cu site-ul web sau cu aplicatia, in timp ce oamenii pot continua sa o foloseasca ca de obicei.
Botii avansati sunt capabili sa foloseasca invatarea automata pentru a identifica aceste litere distorsionate. Google reCAPTCHA a dezvoltat o serie de alte teste pentru a separa utilizatorii umani de roboti.
Ce este reCAPTCHA?
reCAPTCHA este un serviciu partial gratuit oferit de Google ca inlocuitor pentru CAPTCHA-urile traditionale. Tehnologia reCAPTCHA a fost dezvoltata de cercetatorii de la Universitatea Carnegie Mellon, apoi achizitionata de Google in 2009.
reCAPTCHA este mai avansat decat testele CAPTCHA tipice. La fel precum CAPTCHA, unele reCAPTCHA solicita utilizatorilor sa introduca imagini cu text care computerelor le este dificil sa le descifreze. Spre deosebire de CAPTCHA-urile obisnuite, reCAPTCHA solicita introducerea unui text dintr-o imagine reala: imagini cu adrese de strazi, text din carti tiparite, text din ziare vechi si asa mai departe.
De-a lungul timpului, Google a extins functionalitatea testelor reCAPTCHA, astfel incat acestea sa nu mai fie nevoite sa se bazeze pe vechiul stil de identificare a textului neclar sau distorsionat. Alte tipuri de teste reCAPTCHA includ:
- Recunoasterea imaginilor
- Checkbox
- Evaluare generala a comportamentului utilizatorului (fara interactiune cu utilizatorul)
Cum functioneaza un test de recunoastere a imaginii reCAPTCHA?
Pentru un test reCAPTCHA de recunoastere a imaginii, utilizatorilor li se prezinta de obicei 9 sau 16 imagini patrate. Un utilizator trebuie sa identifice imaginile care contin anumite obiecte, cum ar fi animale, copaci sau indicatoare stradale. Daca raspunsul lor se potriveste cu raspunsurile de la majoritatea celorlalti utilizatori care au trimis acelasi test, raspunsul este considerat „corect” si utilizatorul trece testul.
Alegerea anumitor obiecte din fotografiile neclare este o problema greu de rezolvat de catre computere. Chiar si programele avansate de inteligenta artificiala (AI) se lupta cu el – asa ca si un bot se va lupta cu el. Cu toate acestea, un utilizator uman ar trebui sa poata face acest lucru destul de usor deoarece oamenii sunt obisnuiti sa perceapa obiectele de zi cu zi in tot felul de contexte si situatii.
Cum functioneaza testele reCAPTCHA cu o singura caseta de selectare?
Unele teste reCAPTCHA solicita pur si simplu utilizatorului sa bifeze o caseta de langa declaratia „Nu sunt un robot”. Cu toate acestea, testul nu este actiunea reala de a face click pe caseta de selectare – este vorba de tot ceea ce duce la click pe caseta de selectare.
Acest test reCAPTCHA ia in considerare miscarea cursorului utilizatorului pe masura ce se apropie de caseta de selectare. Chiar si cea mai directa miscare a unui om are o anumita miscare aleaorie la nivel microscopic: mici miscari inconstiente pe care robotii nu le pot imita cu usurinta. Daca miscarea cursorului contine o parte din aceasta imprevizibilitate, atunci testul decide ca utilizatorul este probabil legitim. De asemenea, reCAPTCHA poate evalua cookie-urile stocate de browser pe un dispozitiv utilizator si istoricul dispozitivului pentru a spune daca utilizatorul este probabil sa fie un bot.
Daca testul inca nu poate determina daca utilizatorul este sau nu un om, poate prezenta o provocare suplimentara, cum ar fi testul de recunoastere a imaginii descris mai sus. Cu toate acestea, de cele mai multe ori miscarile cursorului utilizatorului, cookie-urile si istoricul dispozitivului sunt suficient de concludente.
Cum functioneaza reCAPTCHA fara nicio interactiune a utilizatorului?
Cele mai recente versiuni ale reCAPTCHA sunt capabile sa arunce o privire holistica asupra comportamentului utilizatorului si istoricului interactiunii cu continutul de pe Internet. De cele mai multe ori, programul poate decide pe baza acelor factori daca utilizatorul este sau nu un bot, fara a oferi utilizatorului o provocare de finalizat. Daca nu, atunci utilizatorul va primi o provocare tipica reCAPTCHA.
Un test poate fi declansat daca comportamentul utilizatorului pare sa semene cu comportamentul unui bot: de exemplu, daca utilizatorii solicita pagini web sau dau clic pe hyperlinkuri la o rata mult mai mare decat media.
Sunt CAPTCHA-urile si reCAPTCHA suficiente pentru a opri robotii rau intentionati?
Pe langa un CAPTCHA, trebuie sa existe si alte strategii pentru a opri robotii nedoriti (cum ar fi content scraping bots, credential stuffing bots, sau spam bots).
Care sunt dezavantajele utilizarii CAPTCHA-urilor sau reCAPTCHA-urilor pentru a opri robotii?
O slaba experienta a utilizatorului. Un test CAPTCHA poate intrerupe fluxul a ceea ce utilizatorii incearca sa faca, oferindu-le o experienta negativa a experientei lor pe website si ducand la abandonarea completa a paginii web in unele cazuri. In plus, nu pot fi utilizate pentru persoanele cu deficiente de vedere. Problema cu CAPTCHA este ca se bazeaza pe perceptia vizuala. Acest lucru le face imposibile pentru persoanele cu deficiente de vedere. In plus, aceste teste pot fi pacalite de roboti.