Orice utilizator de Internet cunoaste cuvantul „spam” deoarece are de a face cu el frecvent in casuta sa de e-mail. Dar nu toata lumea stie ca in urma cu un anumit numar de ani cuvantul „spam” nu avea nicio legatura nici cu Internetul, nici cu e-mailurile. In continuare vom defini ce este spam-ul, ce tipuri de spam exista si ce solutii de oprire acestuia exista.
SPAM-ul este enervant dar este si o amenintare. In timp ce multi dintre noi ar putea crede ca suntem suficient de priceputi pentru a recunoaste orice forma a acestuia, spammerii isi actualizeaza in mod regulat metodele si mesajele pentru a pacali potentialele victime. Realitatea este ca suntem in permanenta atacati de infractorii cibernetici iar dovada este in contul dvs. de e-mail.
Ce este SPAM-ul?
Potrivit Kaspersky Lab, definitia SPAM-ului este „un email anonim, nesolicitat” sau in engleza „spam is anonymous, unsolicited bulk email”.
Sa analizam mai atent fiecare componenta a definitiei:
Anonymous (anonim): Spam-ul este trimis utilizand adrese ale expeditorilor falsificate sau colectate, pentru a ascunde expeditorul real.
Bulk email (emailuri in masa): Spam-ul este trimis in cantitati mari. Spammer-ii fac bani din procentul mic de destinatari care reactioneaza la aceste emailuri; pentru ca Spam-ul sa fie rentabil mesajele trimise trebuie sa fie trimise intr-un numar mare.
Unsolicited (nesolicitat): Listele de corespondenta, buletinele informative si alte materiale publicitare pe care utilizatorii finali au ales sa le primeasca pot seamana cu SPAM-ul, dar sunt de fapt legitime. Cu alte cuvinte, acelasi email poate fi clasificat atat ca SPAM, cat si ca email legitim, in functie de faptul daca utilizatorul a ales sau nu sa il primeasca.
Prin urmare, SPAM-ul este orice tip de comunicare digitala nedorita, nesolicitata, care este trimisa in bloc. Adesea, SPAM-ul este trimis prin e-mail, dar poate fi distribuit si prin mesaje text, apeluri telefonice sau retele sociale.
Trebuie subliniat faptul ca cuvintele „publicitate” si „comercial” nu sunt utilizate pentru a defini SPAM-ul. Multe mesaje SPAM nu sunt nici reclama, nici vreun fel de propunere comerciala. Pe langa oferirea de bunuri si servicii, e-mailurile SPAM pot fi incadrate in urmatoarele categorii:
- Mesaje politice
- Apeluri caritabile (false strangeri de fonduri in scop umanitar)
- Escrocherii financiare (phishing, furt de identitate, sustragerea numerelor de card, etc.)
- Chain letters (emailuri care promit un castig fenomenal cu minim de efort)
- SPAM utilizat pentru a raspandi programe malware
Deoarece unele emailuri nesolicitate pot fi de interes pentru destinatar, o solutie buna de securitate anti-SPAM ar trebui sa poata face distinctia intre SPAM-ul adevarat (corespondenta nesolicitata, bulk) si corespondenta solicitata.
Cuvantul „SPAM” inseamna ceva?
SPAM nu este un acronim pentru vreo amenintare informatica. Inspiratia pentru utilizarea termenului „spam” pentru a descrie mesaje nedorite in masa este o sceneta umoristica a show-ului de comedie Monty Python in care actorii declara ca toata lumea trebuie sa manance mancarea Spam (SPAM este la origine o conserva de carne produsa de Hormel Foods Corporation si introdusa pe piata in 1937), indiferent daca o vrea sau nu. In mod similar, oricine are o adresa de e-mail trebuie sa fie, din pacate, deranjat de mesajele spam, indiferent daca ne place sau nu.
Emailuri nesolicitate vs. SPAM
Corespondenta nesolicitata trebuie filtrata cu precautie. O propunere comerciala legitima, o invitatie adresata personal unui destinatar existent sau un buletin informativ, poate fi cu siguranta definita ca posta nesolicitata, dar nu ca spam.
Mesajele legitime pot include, de asemenea, mesaje de esec de livrare, mesaje directionate gresit, mesaje de la administratorii de sistem sau chiar mesaje de la prieteni vechi care nu au corespondent anterior cu destinatarul prin e-mail. Nesolicitate – da. Nedorite – nu neaparat.
Tipuri de SPAM
1. Emailuri de tip phishing
E-mailurile de tip phishing sunt un tip de spam pe care criminalii cibernetici il trimit mai multor oameni, in speranta de a „agata” sau „prinde” cativa oameni. E-mailurile de tip phishing incearca sa convinga oamenii sa dezvaluie informatii sensibile (cu caracter personal), cum ar fi date de logare sau informatii legate de cardul de credit.
2. Email spoofing
Email spoofing este crearea de mesaje de email utilizand o adresa falsa de expeditor. Adresa imita sau falsifica un expeditor legitim. In plus, in email vi se cere sa luati un fel de actiune. Actiunile bine intreprinse vor contine branding si continut familiar, adesea de la o mare companie cunoscuta. Mesaje comune de email spoofing includ:
- O cerere de plata a unei facturi restante
- O cerere de resetare a parolei sau de verificare a contului
- Verificarea unor achizitiilor pe care nu le-ati facut
- Solicitarea actualizarii informatiilor de facturare
3. Inselatorii legate de asistenta tehnica
In acest caz, mesajul spam indica faptul ca aveti o problema tehnica si ar trebui sa contactati asistenta tehnica apeland numarul de telefon sau facand click pe un link din mesaj. La fel ca in cazul email spoofing-ului, acest tip de spam se pretinde a proveni din partea unei mari companii de tehnologie.
Daca credeti ca aveti o problema tehnica sau malware pe computer, tableta sau smartphone, ar trebui sa accesati intotdeauna site-ul oficial al companiei pe care doriti sa o apelati pentru asistenta tehnica pentru a gasi informatiile de contact corecte si legitime. Asistenta tehnica la distanta implica adesea accesarea la distanta a computerului dvs. Nu doriti sa acordati accidental acces unui escroc.
4. Inselatorii legate de evenimente curente
Subiectele fierbinti din stiri pot fi folosite in mesajele SPAM pentru a va atrage atentia. In 2020, cand lumea se confrunta cu pandemia Covid-19 si a existat o crestere a locurilor de munca de la domiciliu, unii escroci au trimis mesaje SPAM promitand locuri de munca la distanta platite in Bitcoin. In acelasi an, un alt subiect popular de SPAM a fost legat de oferirea de ajutor financiar pentru intreprinderile mici, dar escrocii solicitau detalii despre contul bancar. Titlurile stirilor pot fi atragatoare, dar feriti-va de ele in ceea ce priveste potentialele mesaje SPAM.
5. Inselatorii legate de loterie sau premii
Numite uneori „Nigerian prince”, deoarece acesta a fost pretinsul expeditor de mesaje de mai multi ani, acest tip de SPAM promite o recompensa financiara daca oferiti mai intai un avans in numerar. Expeditorul indica de obicei ca acest avans in numerar reprezinta un fel de taxa de procesare pentru a debloca suma mai mare, dar odata ce platiti, acestia dispar.
Pentru a-l face mai personal, un tip similar de inselatorie implica expeditorul care pretinde ca este un membru al familiei care are probleme si are nevoie de bani. Daca platiti, din pacate rezultatul este acelasi.
6. Malspam
O abreviere pentru “malware spam” sau “malicious spam,” malspam este un mesaj spam care livreaza malware pe dispozitivul dvs. Fara a banui nimic suspect, recipientii emailului dau click pe un link sau deschid un atasament de e-mail (de tip familiar precum document Word, un fisier PDF sau o prezentare PowerPoint). La deschiderea acestora, scripturile incep sa ruleze si se ajunge la un anumit tip de malware, inclusiv ransomware, troieni, roboti, hoti de informatii, spyware sau keylogger.
7. Apeluri spam si texte spam pe telefon
Ati primit vreodata un „robocall”? Este un apel spam. Un mesaj text pe telefon de la un expeditor necunoscut care va indeamna sa faceti click pe un link necunoscut. Aceasta forma de spam este numita si „smishing”, o combinatie de SMS si phishing.
Daca primiti apeluri spam si mesaje text pe Android sau iPhone, majoritatea operatorilor principali va ofera optiunea de a raporta spam. Blocarea numerelor este un alt mod de combatere a spam-ului pe telefon.
Cum puteti opri SPAM-ul?
Desi este posibil sa nu puteti evita SPAM-ul in totalitate, exista pasi pe care ii puteti lua pentru a va ajuta sa va protejati impotriva unei inselatorii care vine sub forma unui mesaj de tip SPAM:
Invatati sa identificati semnele unui atac de tip phishing
- adresa de email a expeditorului trebuie sa corespunda cu domeniul companiei pe care acesta pretinde ca o reprezinta,
- verificati daca emailul va este adresat in mod special sau este unul generic
- nu dati click pe linkuri sau butoanele din emal daca aveti indoieli
- fiti atenti la greselile gramaticale – prea multe ar putea indica faptul ca e-mailul ar putea fi suspect
- ofertele prea bune ca sa fie adevarate pot fi un avertisment ca un mesaj spam incearca sa obtina ceva de la dvs., mai degraba decat sa va ofere ceva
- daca nu va asteptati la un e-mail cu atasamente, fiti intotdeauna atenti inainte de a le deschide sau a le descarca)
Raportati SPAM-ul
Furnizorii de e-mail au devenit destul de buni la filtrarea spamului. Insa cand mesajele ajung in casuta de e-mail, le puteti raporta. Acest lucru este valabil pentru apelurile SPAM si mesajele text pe telefon, deoarece multi operatori va ofera posibilitatea de a raporta si spam. De asemenea, puteti alege sa blocati expeditorul, pe langa raportarea mesajului.
Raportarea spamului poate ajuta furnizorul dvs. de e-mail sau operatorul de servicii telefonice sa detecteze mai bine spam-ul.
Utilizati autentificarea cu doi factori (2FA)
Cu autentificarea cu doi factori sau cu mai multi factori, chiar daca numele de utilizator si parola dvs. sunt compromise printr-un atac de tip phishing, infractorii cibernetici nu vor putea trece de cerintele suplimentare de autentificare legate de contul dvs. Factorii de autentificare suplimentari includ intrebari secrete sau coduri de verificare, trimise catre telefonul dvs. prin mesaj text.
Protejati-va casuta de email impotriva SPAM-ului cu un software de securitate cibernetica
In cazul in care faceti click pe un link gresit sau descarcati programe malware trimise prin emailuri SPAM, un software bun de securitate cibernetica va recunoaste programul malware si il va inchide inainte ca acesta sa poata afecta sistemul sau reteaua.
Spam Experts este un serviciu avansat de securitate in cloud pentru email-ul dvs., care detine o rata de detectie uimitoare a Spam-ului de 99,98%! Acest serviciu este disponibil prin HostX.ro, se activeaza per domeniu si permite protejarea unui numar nelimitat de conturi de email, in limitele abonamentului pe care il detineti.
Spam Experts este o solutie rentabila si robusta de protectie avansata pentru email, anti-SPAM si anti-malware care utilizeaza cei mai avansati algoritmi de filtrare pentru eliminarea Spam-ului, dar si pentru a proteja impotriva altor ameninţari online – virusi si atacuri de tip phishing – inainte de a ajunge in Inbox-ul dvs. In plus, ofera protectie si impotriva noilor forme de spam si malware, detectand si blocand amenintarile in timp real.
Gama de solutii Spam Experts pentru asigurarea securitatii e-mailului include:
- Filtrarea emailurilor primite si trimise (toate emailurile pe care le primiti vor trece prin cloud-ul Spam Experts si vor fi verificate impotriva Spam-ului, a malware-ului si a tentativelor de phishing)
- Arhivarea emailurilor (back-up cu gestionare facila, arhive comprimate, criptate si sigure)
- Asigurarea continuitatii cand serverul de email este nefunctional (puteti citi, scrie si raspunde la emailurile pastrate in asteptare pana serverul va reveni online)
- Protectie impotriva noilor forme de spam si malware (detecteaza si blocheaza noile amenintari in timp real)
- Criptare TLS – (Spam Experts accepta pe deplin conexiunile de intrare protejate cu protocolul TLS. Trimiterile se fac intotdeauna prin TLS atunci cand sunt acceptate de serverul de posta de destinatie (oportunistic TLS). Ca urmare, e-mailul este transmis in siguranta acolo unde este posibil)