Uptime este un termen din industria calculatoarelor pentru timpul in care un computer sau un sistem IT este operational si disponibil pentru utilizatorii sai finali. Timpul de functionare poate fi  o masuratoare care reprezinta procentul de timp in care hardware-ul, o retea de computere sau un dispozitiv functioneaza cu succes. Timpul de functionare este adesea masurat in procente, cum ar fi cum ar fi „99,9% uptime”, adica un sistem care este operational 99,9 la suta din timp.

Timpul de nefunctionare, opusul timpului de functionare, este perioada de timp in care un sistem nu este operational (downtime).

Deci, companiile masoara timpul de nefunctionare (downtime) folosind o formula simpla:

(durata totala de disponibilitate a site-ului x 100)/timpul total = procentul de timp de functionare

Majoritatea companiilor considera 99,9% ca fiind o disponibilitate ridicata. Dar obiectivul este sa ajunga la 100% pentru a asigura o experienta perfecta. De exemplu HostX va ofera pentru pachetele sale de gazduire web un uptime de 99,9% care va ofera siguranţa disponibilitaţii websitului dvs. online.

Termenii uptime si downtime sunt folositi pentru a defini nivelul de succes oferit de serviciile unei companii in timp real. Procentul arata cat timp este de asteptat sa ramana operational un serviciu.

Uptime este adesea folosit ca un semn al fiabilitatii sistemului de operare sau a retelei. Reprezinta perioada de timp in care un sistem poate fi lasat nesupravegheat fara sa se blocheze sau sa necesite intretinere. Fiabilitatea hardware si disponibilitatea sunt factori importanti in timpul de functionare (uptime) a centrului de date. Serverele redundante pentru backup si failover ajuta la mentinerea timpului de functionare a centrului de date in cazul defectiunii serverului.

De ce este importanta monitorizarea timpului de functionare a site-ului?

Un site web este unul dintre cele mai importante canale de comunicare pentru companii. Atunci cand companiile isi construiesc o imagine digitala este esential sa asigure clientilor o experienta perfecta. Disponibilitatea devine esentiala pentru a preveni pierderea clientilor.

Gestionarea unui site web sau a unei aplicatii poate fi descurajanta. Include diverse componente ale infrastructurii IT, cum ar fi reteaua, hardware-ul, software-ul si alte servicii terte, cum ar fi retelele de livrare a continutului (CDN), serviciile de autentificare si firewall-urile pentru aplicatii web. Daca exista probleme in infrastructura IT, acestea pot duce la nefuncţionare. In timpul orelor de varf, o astfel de intrerupere poate afecta afacerea si poate duce la pierderi de venituri. Prin monitorizarea continua a timpului de functionare al aplicatiilor web, o companie poate aborda in mod proactiv problemele care contribuie la timpul de nefunctionare.

Implementarea unei strategii de monitorizare a timpului de functionare (uptime) ajuta la automatizarea verificarilor de disponibilitate la intervale frecvente si la obtinerea unei vizibilitati granulare asupra timpului de functionare a site-ului.

Alerte de nefunctionare

Majoritatea instrumentelor de monitorizare ofera functii de alerta in timp real, permitand companiilor sa urmareasca disponibilitatea site-ului web in timp real. Acest lucru le permite sa previna orice pierdere de venituri si sa asigure o experienta perfecta pentru clienti. Cu ajutorul alertelor si notificarilor in timp util, companiilor le este mai usor sa aloce personal IT si resurse pentru rezolvarea timpului de nefunctionare si restabilirea site-ului la normal inainte ca acesta sa se transforme intr-o problema grava.

Demonstratie de fiabilitate

Istoricul al timpului de functionare demonstreaza fiabilitatea site-urilor si aplicatiilor.

Protejarea reputatiei marcii

In afara de pierderea de venituri, reputatia afacerii poate fi grav afectata de intreruperi frecvente si de timpi de nefunctionare. Monitorizarea proactiva a timpului de functionare impreuna cu monitorizarea componentelor intregului ecosistem IT pot mentine intacta reputatia si pot insufla incredere in brand.