In cazul in care credeati ca cunoasteti deja o multime de acronime din domeniul tehnologiei, va prezentam inca unul: API. Nu trebuie sa va faceti griji. Probabil ca utilizati deja API-uri zilnic, fara sa observati. Simplitatea si securitatea sunt in centrul API-ului, asa ca mesajele ce le scrieti pe Facebook sau adaugarea de produse la cosul de cumparaturi va fac un utilizator API, indiferent daca stiti sau nu.

Totusi, ca agentie de marketing, trebuie sa stim putin mai multe despre API si despre utilizarea acestuia decat utilizatorul mediu de retele sociale sau cumparatorul online. La urma urmei, are puterea de a ne ajuta atunci cand avem de-a face cu o gama larga de date – atunci cand evaluam sesiunile pe website ale cumparatorilor, cand optimizati platformele de comert electronic, retelele sociale, CRM si multe altele.

Ce este API?

API sau Application Program Interface, este un intermediar software care permite aplicatiilor sa comunice intre ele. Ganditi-va la el ca la firul care trimite solicitarea dvs. catre furnizorul final si va trimite raspunsul inapoi.

Ca sa folosim o analogie, imaginati-va ca mergeti la un restaurant.Va asezati la masa si deschideti meniul. Bucatarii din bucatarie sunt partea sistemului care va pregateste comanda dar in mod normal nu intrati in bucatarie si le spuneti ce doriti. Aveti nevoie de un chelner. in aceasta analogie, chelnerul este API. Preia cererea dvs. la sistem si aduce inapoi exact ceea ce doriti.

In esenta, API are doua componente cheie:

  • Specificatie tehnica care descrie modul in care o aplicatie poate interactiona cu alta; si
  • O interfata software care permite o astfel de interactiune.

Exista trei moduri cheie in care companiile utilizeaza API:

  • utilizare interna privata (numai pentru utilizare interna a companiei; API utilizat pentru integrarea produselor, sistemelor si aplicatiilor interne sau pentru dezvoltarea de noi produse prin utilizarea resurselor existent; economie de costuri, flexibilitate mai mare, servicii si operatiuni mai conectate)
  • prin parteneriate (limitat la anumite afaceri/parteneri; calitate superioara si control al utilizarii; adesea, deschis pentru afaceri cu cumparatori similari sau pentru integrarea software; un flux suplimentar de venituri, servicii cu valoare adaugata si up-selling)
  • acces public sau extern (disponibil pentru utilizare de catre orice terti; pentru cresterea veniturilor, delegarea cercetarii si dezvoltarii, inovarea externa, cercetarea si cresterea traficului)

Ce avantaje aduce API unei afaceri?

API-urile sunt adesea comparate cu LEGO, unde utilizati blocuri de constructie constand din diferite puncte de date pentru a crea ceva propriu. Cu ajutorul numeroaselor API-uri publice, aceasta cantitate mare de date pe care o puteti accesa pentru diverse aplicatii detine cheia pentru o eficienta mai mare, mai multa agilitate si o inovatie accelerata.

De la Google Maps la analiza Salesforce, API-urile terta parte ofera companiei dvs. noi functionalitati, economii de costuri si instrumente de optimizare a afacerii. Pentru ca in loc sa va scrieti propriul software si sa investiti in cercetare si dezvoltare, puteti pur si simplu sa cumparati toate punctele de acces la date necesare si sa le integrati cu analizele interne si cu propriile produse si software.

Ganditi-va la asta ca la externalizarea anumitor roluri catre angajati mai performanti si mai eficienti din punct de vedere al costurilor.

Astfel, motivul cel mai evident pentru implementarea interfetelor de programare a aplicatiilor este cresterea veniturilor.

Dar cu siguranta exista si alte motive:

API-urile pot fi cheia pentru automatizarea proceselor de afaceri deoarece permit companiilor sa ofere cu usurinta acces controlat la un domeniu definit de date sau functionalitati.

Prin automatizarea diferitelor procese, afacerile pot deveni mai inteligente, mai rapide si mai eficiente. Rezultatul sunt clienti multumiti, personal mai performant si o marja de profit mai mare. In plus, economisiti mai mult timp pe care sa il petreceti analizelor in loc sa colectati manual volume mari de date.

API-urile sunt o usa deschisa catre succes

Sistemele API ofera partenerilor o modalitate automata de integrare folosind date. Profesionistii si companiile din intreaga lume pot imbunatati produsele si serviciile cu experienta si expertiza furnizorilor terti de API.

Ganditi-va la un API ca la o usa deschisa catre toate acele noi oportunitati care pot ajuta la imbogatirea produselor companiei, la imbunatatirea operatiunilor, la rezolvarea problemelor necunoscute si multe altele.

API pentru inovare

Marii jucatori precum Google, Facebook, Twitter, Uber, Stripe sau Amazon sunt cunoscuti ca investesc resurse semnificative pe API-uri, deoarece aceste tehnologii creeaza spatiu pentru inovatii viitoare. Barierele in calea schimbarii devin mai mici si mai multi oameni pot contribui la succesul unei organizatii.

Sa luam Uber ca exemplu: in loc sa-si construiasca propriile servicii de cartografiere, plata sau comunicare, compania a folosit cele mai bune dintre aceste programe si s-a conectat la ele prin intermediul API-urilor. in schimb, API-ul Uber da putere utilizatorilor sai in urmatoarele moduri:

  • Nu este nevoie sa cheltuiti bani si efort pentru a construi o aplicatie de la zero. Tot ce aveti nevoie este o conexiune rezonabila si o configurare a sistemului.
  • Nu mai trebuie sa va ocupati de documentatia tehnologica, sa cautati parteneri de taxi, sa semnati contracte cu soferii etc. Companiile pot folosi doar API-ul Uber ca baza pentru serviciul lor.
  • Posibilitatea de a schimba sau partaja locatia dvs. actuala. API-ul Uber este folosit pentru a notifica alti utilizatori despre locatia dvs. in timp real. Aceste date pot fi aplicate cu usurinta proiectelor de retele sociale sau serviciilor de mesagerie.

In timp ce integrarile API necesita un anumit nivel de cunostinte tehnologice, este cu siguranta o investitie demna pentru orice afacere care ar putea folosi date suplimentare pentru a imbunatati performanta operationala interna sau produse destinate utilizarii externe.

Unde puteti gasi API?

Noile API-uri web pot fi gasite pe marketplace-urile API si in directoarele API. Marketplace-urile API sunt platforme deschise in care oricine poate lista un API pentru vanzare. Directoarele API sunt depozite controlate / reglementate de proprietarul directorului. Designerii experti de API-uri pot evalua si testa un nou API inainte de a-l adauga in directorul lor.

Unele site-uri web API populare includ:

  • Rapid API – Cea mai mare piata globala de API cu peste 10.000 de API-uri publice si 1 milion de dezvoltatori activi pe site. RapidAPI permite utilizatorilor sa testeze API-urile direct pe platforma inainte de a le cumpara.
  • Public APIs – Platforma grupeaza API-urile de la distanta in 40 de categorii de nisa, usurand navigarea si gasirea celei potrivite pentru nevoile dvs.
  • APIForThat si APIList – Ambele site-uri web au liste cu peste 500 de API-uri web, impreuna cu informatii detaliate despre cum sa le folositi.