Motoarele de cautare sau portalurile de Internet au existat inca din primele zile ale Internetului. Dar Google, aparut mai tarziu, va deveni principala destinatie pentru a gasi aproape orice pe World Wide Web. Vom trece in revista un scurt istoric Google, marcand cele mai importante momente din evolutia sa care au dus la ceea ce a devenit Google astazi.

Un motor de cautare este un software care efectueaza cautari pe Internet si gaseste pagini web relevante pentru dvs. pe baza cuvintelor cheie pe care le introduceti.

Inspiratia din spatele numelui Google

Foarte popularul motor de cautare numit Google a fost inventat de informaticienii Larry Page si Sergey Brin. Site-ul a fost numit dupa un googol – numele pentru numarul 1 urmat de 100 de zerouri – gasit in cartea „Mathematics and the Imagination” de Edward Kasner si James Newman. Pentru fondatorii site-ului, numele reprezinta cantitatea imensa de informatii pe care trebuie sa o verifice un motor de cautare.

Backrub, PageRank si livrarea rezultatelor cautarii

In 1995, Page si Brin s-au cunoscut la Universitatea Stanford in timp ce erau studenti absolventi la informatica. Pana in ianuarie 1996, cei doi au inceput sa colaboreze la scrierea unui program pentru un motor de cautare numit Backrub, numit dupa capacitatea sa de a analiza backlink-uri. Proiectul a rezultat intr-o lucrare de cercetare ampla numita „The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine”.

Acest motor de cautare a fost unic prin faptul ca a folosit o tehnologie pe care ei au dezvoltat-o, numita PageRank, care a determinat relevanta unui site web, luand in considerare numarul de pagini, impreuna cu importanta paginilor, care trimiteau inapoi la site-ul original. La acea vreme, motoarele de cautare clasau rezultatele in functie de cat de des aparea un termen de cautare pe o pagina web.

Apoi, alimentati de recenziile elogioase pe care le-a primit Backrub, Page si Brin au inceput sa lucreze la dezvoltarea Google. A fost un proiect cu un buget foarte limitat la acea vreme. Lucrand din caminul studentesc, cei doi au construit o retea de servere folosind computere personale ieftine, folosite si imprumutate.

Ei au incercat mai intai sa licentieze tehnologia motorului de cautare dar nu au reusit sa gaseasca pe nimeni care sa-si doreasca produsul intr-un stadiu incipient de dezvoltare. Page si Brin au decis apoi sa pastreze Google si sa caute mai multe finantari, sa imbunatateasca produsul si sa-l faca chiar ei cunoscut publicului atunci cand aveau un produs gata de lansare.

Finantare initiala

Strategia a functionat si dupa o perioada de dezvoltare, motorul de cautare Google s-a transformat in cele din urma intr-un produs foarte folositor. Cofondatorul Sun Microsystems, Andy Bechtolsheim, a fost atat de impresionat incat, dupa o demonstratie rapida a modului de functionare Google, le-a spus celor doi: „in loc sa discutam toate detaliile, de ce nu va scriu un cec?”

Cecul lui Bechtolsheim in valoare de 100.000 USD si a fost intocmit catre Google Inc., in ciuda faptului ca Google ca entitate juridica nu exista inca. Alti investitori au inclus fondatorul Amazon.com, Jeff Bezos.

Cu fonduri suficiente, Google Inc. si-a deschis primul birou in Menlo Park, California. Google.com, un motor de cautare beta (test status) a fost lansat, raspunzand zilnic la 10.000 de interogari de cautare. Pe 21 septembrie 1999, Google a eliminat oficial versiunea „beta” din titlu.

Ascensiunea

In 2001, Google a depus si a primit un brevet pentru tehnologia sa PageRank, care il mentiona pe Larry Page ca inventator. La acest moment, compania se mutase intr-un spatiu mai mare din apropiere de Palo Alto. Dupa ce compania a devenit in sfarsit publica, au existat ingrijorari ca cresterea rapida a startup-ului de odinioara ar schimba cultura companiei, care se baza pe motto-ul companiei „Do No Evil”. Promisiunea a reflectat angajamentul fondatorilor si al tuturor angajatilor de a-si desfasura activitatea cu obiectivitate si fara conflicte de interese si partiniri. Pentru a se asigura ca compania a ramas fidela valorilor sale de baza, a fost creat un post de „chief culture officer”.

In perioada de crestere rapida, compania a introdus o varietate de produse, inclusiv Gmail, Google Docs, Google Drive, Google Voice si un browser web numit Chrome. De asemenea, a achizitionat platformele de streaming video YouTube si Blogger.com.

Cateva exemple sunt Nexus (smartphone-uri), Android (sistem de operare mobil), Pixel (hardware pentru computere mobile), un difuzor inteligent (Google Home), broadband (Google Fi), Chromebook-uri (laptop-uri), Stadia (jocuri), masini autonome, si numeroase alte proiecte. Cu toate acestea, venitul din publicitate generat de solicitarile de cautare ramane cel mai mare factor de castig.

In 2002, Google a dat marea lovitura prin introducerea AdWords, platforma sa de publicitate PCP (pay-per-click) terta parte. Google AdWords a devenit un centru imens de profit pentru Google in ultimii 16 ani. Curand dupa aceea, Google a lansat mai multe initiative cheie suplimentare ale companiei, Google AdSense (2003), un produs care a permis companiilor sa se conecteze cu agentii de publicitate la nivel mondial printr-un singur click. Produsul de e-mail al Google, Gmail, a fost lansat de in 2004.

Au urmat mai multe lansari:

  • Google Maps (2005)
  • YouTube (2005)
  • Google Earth (2005)
  • Google Calendar (2006)
  • Google Finance (2006)
  • Google Streetview (2007)
  • Google Android (2007)
  • Google Chrome (2008)
  • Google Voice (2009)
  • Google Labs (in 2012)

In 2007, Google a fost  citata de revista Fortune drept compania numarul unu pentru care merita sa lucrezi in SUA.

In 2015, Google a suferit o restructurare a diviziilor si a personalului sub numele de Alphabet. Sergey Brin a devenit presedintele companiei-mama nou-infiintata, iar Larry Page, CEO. Alphabet si filialele sale se claseaza in mod constant printre primele 10 companii cele mai valoroase si influente din lume, avand o prezenta extinsa cu birouri in 50 tari in intreaga lume.

Prezent

Astazi, Google continua ceea ce numeste „relentless search for better answers” – ca filozofie de afaceri de baza. Compania continua  sa dezvolte gama sa de produse si servicii. in 2015, Google a suferit o restructurare a diviziilor si a personalului sub numele de Alphabet. Sergey Brin a devenit presedintele companiei-mama nou-infiintata, iar Larry Page, CEO. Alphabet si filialele sale se claseaza in mod constant printre primele 10 companii cele mai valoroase si influente din lume, avand o prezenta extinsa cu birouri in 50 tari in intreaga lume. Alphabet a raportat venituri de 110,9 miliarde USD in 2017, cu un profit net de 12,6 miliarde USD.

Nici Larry Page si Sergey Brin nu s-au descurcat atat de rau. Co-fondatorii Google au acum o avere neta de 54,4 miliarde de dolari, respectiv 53 de miliarde de dolari. E o poveste de succes care a inceput intr-un camin studentesc din Stanford si ramane una dintre cele mai convingatoare povesti de afaceri de succes din istorie. Si mai mult, o poveste de succes care inca continua.